چشم‌انداز سازمان: سازمان تامین اجتماعی در افق برنامه ( سال 1404)، سازمانی است پایدار، پویا، چابک و سرآمد در پاسخگویی، با فرآیندهای هوشمند ارائه خدمات کیفی و بهنگام تامین اجتماعی به ذینفعان. ****

لزوم همگانی کردنِ برنامه راهبردی سازمان

لزوم همگانی کردنِ برنامه راهبردی سازمان
1394/11/11 |
11:40
شناسه خبر: 79

رضا میقانی؛ دبیر کمیته راهبردی مدیریت درمان استان مرکزی

با توجه به این که یکی از ابزار‌های زنده‌نگه‌داشتن روح برنامه، بازنگری مداوم در آن است، پیشنهادهای زیر درباره چگونگی بهبود فرآیند برنامه‌ریزی در سازمان ارائه می‌شود:
 به نظر می‌رسد هرچه تعداد بیشتری از ذی‌نفعان، برنامه راهبردی را باور داشته باشند، امید و امکان دستیابی به اهداف پیش‌بینی شده آن بیشتر خواهد بود. بنابراین باید در راستای همسو کردن حوزه‌های مختلف در جهت برنامه راهبردی، گزارش‌هایی درباره تصمیم‌های گرفته شده و اقدام‌‌های به عمل آمده در راستای برنامه توسط دبیرخانه برنامه راهبردی به ذی‌نفعان داخلی ارائه شود. برای نمونه، اعلام شود چه میزان دستورالعمل‌های اداری و مالی، بودجه و.... در راستای برنامه راهبردی تدوین شده است و مثلاً بخشنامه مزایای انگیزشی کدام یک از برنامه‌های راهبردی را پوشش می‌دهد یا در جهت کدام برنامه و یا برنامه‌ها قرار دارد. به این ترتیب کارکنان به جدیت مدیران ارشد در اجرای برنامه راهبردی آگاه می‌شوند و عزمشان برای اجرا و همکاری در اجرای برنامه تقویت می‌شود و برنامه راهبردی را بیشتر « باور» می‌کنند و امیدشان به تحقق برنامه افزایش خواهد یافت.
همچنین به نظر می‌رسد که آگاهی از جزئیات تخصصی تدوین، اجرا و ارزیابی برنامه، همواره در حوزه محدودی از مدیران باقی خواهد ماند، لیکن اطلاع از محتوا و ماهیت اجرای برنامه (که زندگی و آینده تک تک کارکنان را تحت تأثیر قرار خواهد داد) باید به اطلاع همه کارکنان در تمامی سطوح، با هرپست و هر میزان از تحصیلات، رسانده شود تا برنامه راهبردی مسیر خود را در «آینده» باز کند. چرا که پشتوانه اجرای موفق برنامه، آگاهی و شناخت کارکنان است.
زمانی اکثر کارکنان(مدیران و کارکنان)  در عمل با برنامه راهبردی  همراهی خواهند کرد که تمامی جنبه‌های اثرگذار بر زندگی شغلی آنها مشخص و شفاف بوده وتا حدودی مورد پذیرش(باور)آنها قرار گرفته باشد (شاید این امر را بتوان آغاز گفتمان‌سازی برنامه نامید).
علاوه بر این، اجرای برنامه‌های آموزشی با محوریت برنامه راهبردی توسط استادان دانشگاه برای مدیران ارشد سازمان راهگشا می‌شود. زیرا تدوین برنامه راهبردی و پیش بردن آن مستلزم کسب آگاهی روزآمد از مبانی علمی و آکادمیک است. هرچه آگاهی از مبانی آکادمیک برنامه راهبردی (استراتژیک) بیشتر و عمیقتر باشد، توان پیش بردن و حمایت برنامه در بلند مدت افزایش خواهد یافت. ضروری است که در آموزش کارکنان جدید‌الاستخدام مبانی برنامه راهبردی گنجانده شود، چرا که آنها در آینده سازمان و اجرای موفق برنامه راهبردی نقش بسزایی خواهند داشت. همچنین اجرای برنامه راهبردی در سازمان همان‌طور که با مقاومت‌های داخلی روبه‌رو خواهد شد، ممکن است نارضایتی و مخالفت ذی‌نفعان خارجی را نیز به دنبال داشته باشد. به منظور کاهش این مقاومت‌ها و نشان دادن کارایی‌های برنامه برای آنها، می‌توان برای نمایندگان ذی‌نفعان نیز کلاس‌های آموزشی در زمینه برنامه راهبردی برگزار کرد تا آنها، به فراخور خود، به عنوان سفیران سازمان در بین ذی‌نفعان، میزان مقاومت در برابر تغییرات آتی در اجرای برنامه راهبردی را کاهش دهند و خود نیز با برانگیخته شدن و تعلق سازمانی خود به اجرای موفق برنامه کمک کنند. شایان ذکر است که سنجش میزان نفوذ برنامه در بین مخاطبان و ارزیابی میزان همراهی کارکنان با برنامه راهبردی در بازه‌های مشخص زمانی ضروری به نظر می‌رسد.  برای مثال، می‌توان با توزیع پرسشنامه بین ذی‌نفعان یا انجام دادن مصاحبه با آنها به جمع‌آوری اطلاعات لازم اقدام کرد تا با توجه به محدودیت‌های موجود (وقت، هزینه و... ) با اخذ بازخورد، جلوی انحراف احتمالی از اهداف پیش‌بینی شده را گرفت.

نظرات | 0 نظر



کد امنیتی را وارد نمایید